Jak provádět žilní gymnastiku

Jak provádět žilní gymnastiku

Předcházejte hluboké žilní trombóze s další Dobrou radou! Jestliže máte nohy skrčené v ostrém úhlu déle než pět hodin, téměř se nehýbete a máte pár kilo navíc, můžete mít brzy problém, kterému se říká hluboká žilní trombóza.

Žilní gymnastika spočívá v zapojení svalové pumpy dolních končetin, čímž se podpoří žilní návrat stagnující krve z dolních končetin. Jde o intenzivní intervalový trénink s opakovanými krátkými stahy svalů. Video ukazuje cviky v sedě i ve stoje. 

Video

Textový přepis

Tip: Kliknutím na místo v textu, přetočíte přehrávané video.

Žilní systém je síť cév, jejíž základní funkcí je odvádět krev z tkání a orgánů zpět k srdci. Tím se liší od tepen, kterými krev do tkání a orgánů naopak přitéká. Sezení a stání podporuje stagnaci krve v žilách. Máte překřížené nohy? Zasunuli jste nohy dozadu pod sedadlo? Nebo dokonce na jedné sedíte? Pokud ano, pak si velmi škodíte. Jestliže máte nohy skrčené v ostrém úhlu déle než pět hodin, téměř se nehýbete a máte pár kilo navíc, tak můžete mít brzy problém, kterému se říká hluboká žilní trombóza. Ta je nebezpečná především kvůli riziku vzniku plicní embolie, která může způsobit i smrt pacienta. Cestujete-li například letadlem nebo vlakem, častěji vstaňte, projděte se a hlavně dbejte na to, aby Vaše nohy nebyly ohnuté v kolenech v ostrém úhlu. Snažte se nohy nekřížit. Při delších cestách autem si udělejte častěji přestávku. Každopádně byste měli při delších cestách provádět žilní gymnastiku. Podstatou cviků je zapojení svalové pumpy dolních končetin, čímž se podpoří žilní návrat stagnující krve z dolních končetin. Je přitom důležitá správná funkce hlezeního kloubu. Podstatou žilní gymnastiky je intenzivní intervalový trénink s opakovanými krátkými stahy svalů. Ukážeme si několik jednoduchých cviků, které můžete provádět v sedě. Postavte obě nohy na zem. Pomalu posunujte nohu po plosce dopředu co nejdále a potom zase zpět. Cvičení opakujte nejméně třicetkrát pro každou nohu. Opřete špičku nohy o podlahu, pomalu zvedejte a zase pokládejte patu. Cvičení opakujte nejméně třicetkrát pro každou nohu. Opřete patu o podlahu, pomalu zvedejte a zase pokládejte špičku. Cvičení opakujte nejméně třicetkrát pro každou nohu. Přednožte a následně nohou opisujte malé kruhy ve směru hodinových ručiček. Cvičení opakujte nejméně pětkrát pro každou nohu. Opřete špičku nohy o podlahu, patou opisujte půlkruhy na pravou a levou stranu. Cvičení opakujte nejméně třicetkrát pro každou nohu. Opřete patu o podlahu, špičkou opisujte půlkruhy na pravou a levou stranu. Cvičení opět opakujte nejméně třicetkrát pro každou nohu. Vhodnými cviky ve stoje jsou výpony na špičky a podřepy. Cviky je třeba provádět rytmicky. Každý cvik je vhodné provést postupně tempem čtyřicet opakování za minutu. Následuje dvou až tříminutová relaxační pauza. Cvičení opakujte dvakrát až třikrát v jedné tréninkové sérii. Na cesty si neoblékejte položky a podkolenky s těsnou škrticí gumou na horním okraji. Nepoužívejte léky na spaní a uklidnění. Spánek snižuje svalové napětí v končetinách, což vede ke zpomalení krevního toku v žilách. Během sezení si povolte opasek nebo rozepněte knoflík u těsných kalhot. Tím se sníží tlak v oblasti pánve, a vyhnete se tak snížení krevního toku v pánevních žilách. Důležité je při cestování hodně pít. Nejlépe čistou vodu. Nepijte kávu, nápoje s kofeinem nebo alkohol, které mají močopudný účinek, a tím zvyšují hustotu krve. Pokud Vám naše rady přišly zajímavé, další informace najdete na internetových stránkách www.MojeMedicina.cz.

Podcast

Přehrajte si zvukovou stopu videa:

Máte-li dobré internetové připojení, můžete se podívat na toto video v HD kvalitě na YouTube MojeMedicina.

Dobré rady aneb Jak na to - cyklus portálu MojeMedicina.cz

Dobré rady aneb Jak na to

Zranění nebo nemoc přicházejí často velmi rychle a nečekaně. Většina z nás pocítí určité obavy a úzkost a v tu chvíli je vhodné vzpomenout si na co nejjednodušší postupy. Krátká videa našeho vzdělávacího cyklu Dobré rady aneb Jak na to vám pomohou a poradí například s tím, jak se správně vyndává klíště, ošetřuje puchýř, spálenina, omrzlina nebo bodnutí, nebo jak se zbavit nadýmání, zácpy, nespavosti a pálení žáhy.

Podívejte se i na další díly tohoto cyklu:

Související články

Jak ošetřit poranění v přírodě?

Další díl z cyklu Dobré rady, který radí laikům Jak na to. 

Jak zmírnit bolest v oblasti šíje?

Pracujete na počítači a bolí vás za krkem? 

Jak by měla vypadat domácí lékárnička?

Abyste mohli rychle a účinně pomoci svým blízkým ve chvíli, kdy je potká zranění nebo nemoc, potřebujete mít doma dobře vybavenou domácí lékárničku.