Jak se zbavit nadýmání?

Jak se zbavit nadýmání?

Nadýmáním trpí mnoho lidí a trápí více ženy než muže. Bolí Vás často břicho? Míváte křeče? Máte někdy pocit, že Vaše břicho je jako nafukovací balón? Osmnáctá Dobrá rada portálu MojeMedicína vám poradí, kde může být příčina vašich potíží. 

Nadýmání může být způsobeno různými zdravotními problémy nebo onemocněními. Nejčastěji však nadměrná plynatost nastává po požití určitých druhů potravin. Víte, co je to laktózová intolerance a jak se při ní stravovat? 

Video

Textový přepis

Tip: Kliknutím na místo v textu, přetočíte přehrávané video.

Nadýmáním trpí mnoho lidí a trápí více ženy než muže. Bolí Vás často břicho? Míváte křeče nebo kručení v břiše? Máte někdy pocit, že Vaše břicho je jako nafukovací balón? Dívejte se dál. Poradíme Vám, kde může být příčina Vašich potíží. Nadýmání se obvykle projevuje pocitem plnosti, bolestivým napětím břicha a nevolností. Tlak na bránici může vyvolat také bušení srdce. Nadýmání může být způsobeno různými zdravotními problémy nebo onemocněními. Některé z nich mohou být velmi vážné. Nejčastěji však nadměrná plynatost nastává po požití určitých druhů potravin, ale pozor - je to věc individuální a je na každém z nás, abychom vypozorovali, co nám dělá problémy. Například po luštěninách vzniká nadýmání především u lidí, kterým chybí enzymy na trávení sacharidů obsažených v luštěninách. Co s tím? Luštěniny, hlavně fazole a hrách, před vařením dlouho namáčejte. Odstraníte tím některé nestravitelné cukry. Vodu pak vylijte a luštěniny vařte v čisté vodě. Problém s nadýmáním mohou způsobovat také jednoduché průmyslově čištěné cukry, obsažené ve sladkostech, sušenkách nebo zákuscích, protože přispívají k pomnožení kvasinek v trávicím traktu. Dejte si pozor i na příliš slané potraviny a potraviny s obsahem glutamátu sodného, solené sušenky, uzeniny, konzervy, polévkové kostky. Všechny tyto potraviny zadržují v těle vodu, což také může způsobit nadýmání. Mléko vyvolává nadýmání u lidí neschopných trávit mléčný cukr, laktózu. Mléko a mléčné výrobky jsou zdravé, ale pokud Vám chybí enzym laktáza, který štěpí laktózu, tak musíte být opatrní. Na tomto pokusu Vám ukáži, jak laktáza funguje. Tyto tři kádinky představují žaludek, tenké střevo, tlusté střevo. V tenkém střevě jsou správně fungující enzymy, včetně enzymu laktázy. A v tlustém střevě jsou bakterie, v našem případě tento bílý prášek. Pojďme se podívat na to, co se stane, když se obsah žaludku dostane do tenkého střeva. Vidíme barevnou reakci. To znamená, že enzymy v tenkém střevě fungují správně. A když přelijeme obsah tenkého střeva do střeva tlustého, tak vidíme, že nedochází k žádné reakci. A to znamená, že trávení probíhá správně a nezpůsobuje žádné potíže. Teď se podívejme na trávicí trakt, kde nefunguje enzym laktáza. Opět přeliji obsah žaludku do tenkého střeva. Vidíte, že k žádné barevné reakci nedošlo. To proto, že v tenkém střevě chybí enzymy. Když přelijeme obsah tenkého střeva do střeva tlustého, dochází k bouřlivé reakci. A podobně to vypadá v našem zažívacím traktu. Není proto divu, že lidé s laktózovou intolerancí pociťují nepříjemné nadýmání. Jak by se lidé s laktózovou intolerancí měli stravovat? Bylo by velkou chybou vyloučit výrobky z kravského mléka ze stravy, neboť dodávají nenahraditelné nutriční látky. Při laktózové intoleranci je ale třeba pečlivě vybírat. Které z těchto potravin bychom vyloučili v případě laktózové intolerance? Možná Vás to překvapí, ale vyřadili bychom například mléčnou čokoládu, knäckebrot, koláče, müsli, ale i párek v rohlíku. V případě těchto potravin se používá mléko, případně sušené mléko. Možná si řeknete, že lidé s nesnášenlivostí laktózy by vůbec neměli konzumovat mléčné výrobky. Jenže nic není černobílé a lidé s mírnou laktózovou intolerancí si klidně mohou dát jogurt, kefír, sýr cottage nebo zrající sýr. Laktózově intolerantní osoby mohou denně konzumovat šest až dvanáct gramů laktózy, s preferencí zakysaných mléčných výrobků, jako jsou jogurty, zákysy nebo kefíry. Ty totiž oproti samotnému mléku obsahují o dvacet až padesát procent méně laktózy. Jak je to ovšem se sýry? Při výrobě sýrů se odstraňuje syrovátka, která obsahuje značné množství laktózy. Zbytky laktózy se také ztrácí během zrání sýrů. V průběhu dne může člověk s nesnášenlivostí mléčného cukru sníst například dvě stě gramů cottage sýru, sto padesát gramů jogurtu nebo třeba sto gramů sýru a pár kousků pečiva s tvarohovou pomazánkou. Tyto příklady splňují hlavní zásadu, tedy denní dávku laktózy šest až dvanáct gramů. K nadýmání přispívají také stavy, které jsou zapříčiněny naším chováním. Patří sem například nadměrné pití při jídle. Tekutiny ředí žaludeční šťávy a trávicí enzymy, což narušuje správné trávení. Myslete také na to, že nápoje sycené oxidem uhličitým zvyšují plynatost v trávicím traktu. Problém může způsobit i narušená střevní mikroflóra, kdy jsou potlačeny přátelské bakterie, takže se pomnoží kvasinky. Tato situace nastává po antibiotické nebo hormonální léčbě, při stravě bohaté na jednoduché cukry a chemicky upravované potraviny. Potíže se mohou objevit i při nadměrném zadržování tekutin. Důvodem může být velký příjem soli, hormonální změny před menstruací, ale i srdeční, ledvinové nebo jaterní onemocnění. Nadýmání mohou podporovat i záněty nebo vředy na žaludeční či střevní sliznici. A také zácpa. Zadržování stolice totiž podporuje hnilobné a kvasné procesy ve střevech. Začněte režimovými opatřeními. Na prvním místě je zapotřebí vyloučit potraviny a nápoje, které jsou příčinou potíží. Jablka, kapusta, fazole, banány, ořechy nebo hrozinky. To jsou příklady potravin, které mohou v našem tlustém střevě zkvasit a způsobovat nadýmání. Jak už jsem zmínil, příčinou potíží může být také mléko a mléčné výrobky. Na straně druhé je dobré jíst jogurty s obsahem živých kultur, například lactobacillus acidophilus. Ty velmi příznivě ovlivňují střevní mikroflóru. Při nadýmání je také dobré popíjet dětský čaj s heřmánkem a fenyklem. Před jídlem si můžete dát také kvalitní aperitiv, který kromě alkoholu obsahuje i bylinky povzbuzující vylučování trávicích šťáv. Dále je důležité udělat si dostatek času na jídlo, abyste ve spěchu spolu s ním nepolykali i vzduch. Ten se může do trávicího traktu dostat i při žvýkání žvýkaček nebo kouření. Ke zlepšení činnosti trávicího ústrojí se doporučuje sport, pohyb, cvičení a masáže dutiny břišní. Masáž si můžete jednoduše provést sami. Lehněte si na záda, pokrčte nohy v kolenech, tím uvolníte břišní stěnu. Pak pomalými krouživými pohyby rukou masírujete břicho v místech průběhu tlustého střeva a ve směru peristaltických pohybů. Tedy tak, že začnete v pravém podbřišku, postupujete ve směru vzestupného tračníku, přes příčný tračník, až se po sestupném tračníku dostanete do levého podbřišku. Masáž můžete několikrát zopakovat. Pokud Vám naše rady přišly zajímavé, další informace najdete na internetových stránkách MojeMedicína.cz.

Podcast

Přehrajte si zvukovou stopu videa:

Máte-li dobré internetové připojení, můžete se podívat na toto video v HD kvalitě na YouTube MojeMedicina.

Dobré rady aneb Jak na to - cyklus portálu MojeMedicina.cz

Dobré rady aneb Jak na to

Zranění nebo nemoc přicházejí často velmi rychle a nečekaně. Většina z nás pocítí určité obavy a úzkost a v tu chvíli je vhodné vzpomenout si na co nejjednodušší postupy. Krátká videa našeho vzdělávacího cyklu Dobré rady aneb Jak na to vám pomohou a poradí například s tím, jak se správně vyndává klíště, ošetřuje puchýř, spálenina, omrzlina nebo bodnutí, nebo jak se zbavit nadýmání, zácpy, nespavosti a pálení žáhy.

Podívejte se i na další díly tohoto cyklu:

Klíčová slova: Dobré rady aneb Jak na to

Související články

Jak ošetřit poranění v přírodě?

Další díl z cyklu Dobré rady, který radí laikům Jak na to. 

Jak zmírnit bolest v oblasti šíje?

Pracujete na počítači a bolí vás za krkem? 

Jak by měla vypadat domácí lékárnička?

Abyste mohli rychle a účinně pomoci svým blízkým ve chvíli, kdy je potká zranění nebo nemoc, potřebujete mít doma dobře vybavenou domácí lékárničku.