Jak vyzrát na nespavost?

Jak vyzrát na nespavost?

Nemůžete usnout? Často se v noci probouzíte? Předčasně vstáváte? Narušují vám vaše denní problémy váš noční spánek? Podívejte se na naši Dobrou radu. 

Spánek a jeho dobrá kvalita patří k důležitým potřebám každého člověka. Zhoršování spánku a zvyšování počtu probouzení začíná asi ve 40 letech. Pokud máte problémy s nespavostí, tak je v první řadě nutná změna chování a dodržování spánkové hygieny.    

Video

Textový přepis

Tip: Kliknutím na místo v textu, přetočíte přehrávané video.

Spánek a jeho dobrá kvalita patří k důležitým potřebám každého člověka. Vývojem a zráním organismu potřeba spánku klesá, až se většinou ustálí na šesti až devíti hodinách denně, což je pokládáno za normu. Zhoršování spánku a zvyšování počtu probuzení začíná asi ve čtyřiceti letech a je důsledkem stárnutí organismu. Za nespavost považujeme stav, kdy je spánek nekvalitní a nepřináší pocit osvěžení. O nespavosti mluvíme také tehdy, pokud se potíže objevují minimálně třikrát týdně a trvají alespoň jeden měsíc. Nespavost se nejčastěji vyskytuje v souvislosti s pracovním nebo osobním stresem. Negativní vliv na spánek mají také různá onemocnění nebo bolest. Nespavost se může stát i chronickou záležitostí, protože obava před špatným spaním sama může vyvolat nespavost. Tím se pacient dostává do bludného kruhu. Mezi hlavní příznaky patří neschopnost usnout, četná probouzení během noci a brzká vstávání. Přes den se pak v různé míře objevuje únava, podrážděnost, snížená schopnost soustředění a rozhodování. Ale to není vše. Člověk, který špatně spí, byla častěji nemocný a hrozí mu zvýšené riziko například srdečně cévních onemocnění nebo úrazů. Pokud máte potíže s nespavostí, tak je v první řadě nutná změna chování a dodržování spánkové hygieny. Kávu a nápoje s kofeinem pijte nejpozději čtyři až šest hodin před ulehnutím do postele. Nekuřte a nepijte na noc alkohol. Ten sice urychluje nástup spánku, ale dlouhodobé užívání alkoholu narušuje spánkovou architekturu. Těžká jídla k večeři mohou spánek narušit. Na druhé straně lehká jídla nebo jiný rituál před usnutím mohou pomoci spánek navodit. Před spaním můžeme zkusit vypít teplé mléko s medem, kakao nebo horkou čokoládu. Místnost, ve které spíte, by měla být pořádně větraná. Doporučovaná pokojová teplota pro zdravý spánek je šestnáct až dvacet stupňů. Příliš nízká či vysoká teplota může spánek narušovat. Také světlo a hluk jsou signály pro Vaše tělo, aby zůstalo vzhůru, a tím ztěžují usínání. Proto v ložnici udržujte tmu a ticho. Snažte se uléhat ve stejnou dobu. Nevytvářejte si v posteli pracovní prostředí a nedívejte se z ní na televizi. Pokud se lehnete a spánek se nedostaví do třiceti minut, tak je lepší postel opustit a jít se věnovat nějaké jiné, nejlépe stereotypní činnosti mimo lůžko. Pokud je příčinou neusnutí přemýšlení o problémech, v takovém případě je vhodné své myšlenky a problémy popsat na papír a přidat k tomu i různé varianty možných řešení. Problém se tím ve Vaší myslí odlehčí a Vám se bude snáze usínat. Užití léků je rychlý a pohodlný způsob navození spánku a člověk si na něj lehce zvyká. A ze závislosti se pak obtížně dostává. Hypnotika volte pouze po domluvě s lékařem a neužívejte je dlouhodobě. Maximální doba jejich užívání by neměla přesáhnout čtrnáct dní. Lékařskou pomoc byste měli vyhledat, jestliže nespavost přetrvává několik týdnů i při dodržování zásad spánkové hygieny. Pokud Vám naše rady přišly zajímavé, další informace najdete na internetových stránkách www.MojeMedicína.cz.

Podcast

Přehrajte si zvukovou stopu videa:

Máte-li dobré internetové připojení, můžete se podívat na toto video v HD kvalitě na YouTube MojeMedicina.

Dobré rady aneb Jak na to - cyklus portálu MojeMedicina.cz

Dobré rady aneb Jak na to

Zranění nebo nemoc přicházejí často velmi rychle a nečekaně. Většina z nás pocítí určité obavy a úzkost a v tu chvíli je vhodné vzpomenout si na co nejjednodušší postupy. Krátká videa našeho vzdělávacího cyklu Dobré rady aneb Jak na to vám pomohou a poradí například s tím, jak se správně vyndává klíště, ošetřuje puchýř, spálenina, omrzlina nebo bodnutí, nebo jak se zbavit nadýmání, zácpy, nespavosti a pálení žáhy.

Podívejte se i na další díly tohoto cyklu:

Související články

Meduňka lékařská – pomůže při nespavosti

Meduňka lékařská je jednou z oblíbených bylinek, kterou si můžete vypěstovat doma v truhlíku, v květináči i na záhonku. Latinským názvem se označuje jako Mellisa officialis a lidově se jí často přezdívá medunice, medovka, sladký balzám nebo včelanka. 

Monitorování spánku - začněte svůj den bez únavy

Cítíte se i po devíti hodinách spánku celí rozlámaní a naopak po šesti jako rybička? Chtěli byste spát tak, abyste po probuzení byli fit a plní energie? Vyzkoušejte chytré aplikace, které vám umožní sledovat spánek a přinesou zajímavé statistiky.

Jak ošetřit poranění v přírodě?

Další díl z cyklu Dobré rady, který radí laikům Jak na to.