Monitorování spánku - začněte svůj den bez únavy

Monitorování spánku - začněte svůj den bez únavy

Cítíte se i po devíti hodinách spánku celí rozlámaní a naopak po šesti jako rybička? Chtěli byste spát tak, abyste po probuzení byli fit a plní energie? Vyzkoušejte chytré aplikace, které vám umožní sledovat spánek a přinesou zajímavé statistiky.

Spánkem strávíme až 1/3 svého života, průměrná doba činí 8 hodin denně a naše potřeba se stále mění. Například novorozenci naspí až 18 hodin každý den, děti v předškolním věku až 12 hodin a lidé kolem 20 let zhruba 7 až 8 hodin.

Naše potřeba spánku se vyvíjí

Běžný je spánek během noci, kdy usínáme v pozdních večerních hodinách a budíme se ráno před nebo po svítání. Tomuto spánkovému režimu se tak přizpůsobily i veškeré aktivity kolem nás, včetně práce, otvírací doby obchodů, rodinných zvyklostí apod. Ačkoliv u některých lidí, kteří pracují například na noční směny, je tento režim narušený a oni musí spát během dne. Samozřejmě, pokud se v noci pořádně neprospíme, můžeme odpočívat i ve dne, kdy ale už působí spousta rušivých vlivů.

Zvýšenou potřebu spánku mají nejen malé děti, ale také sportovci, kteří tak podporují regeneraci svého organismu. Obecně by doba spánku neměla klesnout pod 6 hodin a neměla by být vyšší než 10 hodin - pokud se tak stane jednou, nevadí, nemělo by to ale být pravidlem.

REM a NREM fáze spánku

Spánek se dělí do dvou základních typů, a to na NREM a REM spánek. NREM spánek zahrnuje celkem čtyři stádia - usínání, lehký spánek, hluboký spánek a nejhlubší spánek. První fáze představuje přechod mezi bdělostí a spánek. Prohlubuje se dýchání a zavírají se oči.

V hlubokém spánku se snižuje krevní tlak a srdeční tep. Odpočívá tak oběhový systém, což působí i jako prevence před kardiovaskulárními chorobami.

REM fáze je ta, při které se nám zdají sny. U lidí se objevuje průměrně třikrát za noc, takže během jednoho roku se nám zdá až tisíc snů. Sen si nejpravděpodobněji zapamatujeme, pokud se probudíme v REM spánku a podaří se nám ještě chvilku zůstat vzhůru. REM fáze se projevuje očními pohyby, těžkým a nepravidelným dýcháním. Srdeční tep se zde opět zvyšuje, a to až na hodnotu odpovídající bdělosti.

Naučte se sledovat svůj spánek

Nejobtížnější je probuzení právě v REM a hlubokém spánku. Abychom se cítili po noci odpočatí, měli bychom spát dostatečný počet hodin (který je individuální) a budit se z lehkého spánku. Ten sami těžko vysledujete, ale můžete ho poznat s použitím aplikací pro monitorování spánkových stavů, které budou fungovat ve vašem chytrém telefonu nebo v tabletu.

Sleep as Android

Sleep as Android je nejznámější aplikace na sledování spánkových stavů, která funguje v chytrých telefonech a tabletech vybavených OS Android. Jejím autorem je URBANDROID TEAM, na Google Play má více než 5 milionů stažení a aktuální hodnocení je 4,5 hvězdičky (z 5 možných). Aplikace Sleep as Android je v češtině.

Uvnitř Sleep as Android najdete několik záložek - alarmy, grafy, statistiky, zvuky a doplňky. Na záložce alarmy si nastavíte budík na hodinu, ve kterou chcete vstávat, máte zde i možnost jeho opakování a výběru vyzváněcího tónu včetně povolení vibrací. Můžete navolit funkci chytrého buzení (kdy budík začne zvonit s předstihem), dále je tu CAPTCHA, se kterou nikdy nezaspíte, možnost přispání nebo upozornění na to, že už je vhodná doba jít do postele.

Před usnutím si tedy nastavíte budík a ve spodním levém rohu kliknete na sledování spánku. Tímto krokem se spustí monitoring, během kterého svůj telefon necháte ležet vedle sebe na matraci a on bude vnímat vaše pohyby. Sledování doporučujeme spustit až těsně před usnutím, aby výsledky byly co nejpřesnější. Telefon si určitě dejte přes noc na nabíječku, jinak hrozí vybití baterie. Displej zhasne a během noci vás tak nemůže rušit.

Jakmile se probudíte, ukončíte režim sledování spánku a budete dotázáni na jeho kvalitu, kterou ohodnotíte hvězdičkami. Dozvíte se, kolik hodin jste naspali, jak dlouho trval hluboký spánek a kolikrát se opakoval. Aplikace dále umí zaznamenávat zvuky chrápání a spočítat váš spánkový dluh - dle délky spánku, kterou si vy sami nastavíte za optimální. Zobrazí se také graf, který si můžete prohlédnout i později na samostatné záložce. Kromě hlubokého spánku zobrazuje lehký spánek a REM fáze.

 

Aplikace Sleep as Android je na 14 dní zdarma. Pokud ji chcete ke sledování používat dlouhodobě, můžete si ji koupit za 40 Kč. Dále si k ní můžete dokoupit například SleepStats, což je rozšíření, které vám přinese podrobnější statistiky, v nichž najdete grafy nebo rady, jak zkvalitnit svůj spánek. Dalším doplňkem je SleepCloud Bacup, Lullaby Add-on nebo SleepWidget. Tyto aplikace jsou každá za symbolickou cenu 20 Kč.

  • měření spánkových fází
  • historie spánkových grafů
  • výpočet spánkového dluhu
  • nahrávání chrápání během noci
  • možnosti sdílení na sociálních sítích
  • jednoduché a intuitivní ovládání
  • podpora češtiny
  • budík a několik vyzváněcích tónů
  • hudba při usínání
  • rady, tipy a doporučení na zkvalitnění spánku
  • podpora widgetů a rozšíření
  • hodnocení kvality spánku

SleepBot - Sleep Cycle Alarm

Aplikace Sleep Bot je dostupná pro iOS a OS Android. V Google Play získala od uživatelů hodnocení 4,4 hvězdičky. Její velkou nevýhodou je v porovnání se Sleep as Android angličtina, která může pro méně znalé uživatele představovat komplikaci. Ovládání je naštěstí vcelku intuitivní.

Na úvodní stránce je pro vás připraveno tlačítko „Going to sleep“. Nad ním se počítají hodiny, které jste už prospali. Ve spodní části displeje si můžete nastavit budík, spustit monitorování spánku nebo nahrávání zvuků. Po probuzení můžete spánek ohodnotit a vložit k němu libovolnou poznámku.

Alarm umožňuje opakování, výběr vyzvánění včetně vibrací a jeho intenzity (možnost zvyšování) nebo přispaní. Na druhé záložce vidíte přehlednou tabulku, která obsahuje informace o tom, v kolik jste kdy šli spát a kolik hodin celkem jste strávili v posteli. Další je graf, ze kterého můžete poznat trend svého spánku - najdete zde délku, pohyby nebo zvuky. Optimální délka je nastavena na 8 hodin, klepnutím na tlačítko nastavení v pravém horním rohu si ji můžete přizpůsobit. Zároveň si zde můžete nastavit připomenutí, že už máte jít do postele nebo ovlivnit další chování aplikace.

 

Poslední záložka (bublina s otazníkem) obsahuje návod, jak používat aplikaci včetně tabulek a grafů, dále rady, jak usnout nebo naopak jak vydržet vzhůru. Většinou se jedná o to, co máte jíst, pít nebo si přečíst. Poslední jsou informace o spánku. Bohužel vše je dostupné pouze v angličtině. Aplikaci si na Google Play můžete stáhnout zdarma.

  • sledování pohybů během spánku
  • možnost nahrávání zvuku při spaní
  • jednoduché a intuitivní ovládání
  • podpora widgetů
  • rady, tipy a doporučení na zkvalitnění spánku
  • grafy, které sledují vyvíjející se trend
  • budík a několik vyzváněcích tónů
  • ke stažení zdarma
  • hodnocení kvality spánku
  • pro Android a iOS

Poslední dvě aplikace, které si představíme, se nedají využít přímo k monitoringu jednotlivých fází spánku, ale pouze pro záznam doby, kterou jste spánkem strávili. I to ale může být užitečné a tyto aplikace si tak mezi vámi jistě najdou své příznivce.

Sleepmeter

Další aplikací pro Android je Sleepmeter, který si můžete stáhnout zdarma nebo v placené verzi za 80 Kč. K aplikaci je dále dostupný widget, který můžete umístit na svou plochu. Uživatelské hodnocení na Google Play je 4,1 hvězdičky a aplikace je ke stažení opět pouze v angličtině.

Sleepmeteru chybí budík a aplikace tak slouží pouze ke sledování doby spánku, nikoliv k monitorování spánkových stavů. Hned po spuštění na vás vyskočí záložka Record, ve které si nastavíte, zda se jednalo o delší spánek nebo pouze o šlofíka, dále v kolik jste šli do postele, kdy jste usnuli a kdy jste se probudili. Navíc si můžete nastavit i dobu, po kterou jste v noci byli vzhůru

Další se zadává kvalita, a to od stupnice 0 až 10, 0 je špatný spánek a 10 výborný. Další nastavení se týkají snů, léků na spaní nebo typů probuzení. Tyto statistiky jsou velmi podrobné. Můžete ovlivnit také dobu, po kterou je váš spánek optimální (výchozí hodnota je opět nastavena na 8 hodin).

Uložená data se zobrazují v záložce historie, kde si můžete u jednotlivých položek vyvolat i podrobnosti. Následují podrobné statistiky, ve kterých najdete celkový počet hodin, který jste naspali a také spánkový dluh.

 

Zjistíte, v kolik průměrně usínáte a v kolik stáváte, jak spíte o víkendu a jak během pracovního týdne. Kolik nocí v týdnu jste se neprobudili, vliv šlofíků na váš noční spánek, zda se vám zdají sny nebo jestli užíváte léky na spaní (a jak často) apod. Jakmile budete mít naměřený dostatek hodnot, zobrazí se graf, který zachycuje data a hodiny spánku.

  • zobrazení více než 25 grafů a statistik
  • výpočet kumulativního deficitu/přebytku spánku
  • možnost nastavení četných a zajímavých parametrů u spánku
  • hodnocení kvality spánku
  • podpora widgetů
  • ke stažení zdarma i v placené verzi (bez reklam)

Sleep Well Alarm HD, Intelligent Alarm Clock

Další z námi testovaných aplikací byla vyvinuta pro iOS, opět dosahuje příznivého hodnocení. Ke stažení je zdarma, bohužel pouze v angličtině. Po spuštění se na displeji zobrazí hlavní nabídka, která obsahuje probuzení, usínání, statistiky, výběr zvuků a nastavení. Na pravé straně můžete přidat svůj budík. Zvolíte si čas buzení, melodii včetně hlasitosti, dobu opakování nebo dny v týdnu, které chcete být takto buzeni. Budíků můžete přidat i více pro jednotlivé dny v týdnu.

Na druhé záložce si můžete vybrat zvuky, které se budou přehrávat, když usínáte. Databáze základních zvuků je poměrně chudá. Další si můžete dokoupit. Za jednu skladbu zaplatíte 1,79 eur.

Tato aplikace přímo nemonitoruje váš spánek, spíše slouží jako budík a k zaznamenávání vašich prospaných hodin. Její ovládání je trošku složitější a chvilku trvá, než se člověk zorientuje. Ideální je používat režim na šířku, který je přehlednější. I pokud alarm nastavíte, nikde na ploše se vám nezobrazí ikonka budíku. Takže můžete lehce zapomenout, že ho máte vůbec nastavený nebo naopak si na jeho spuštění nevzpomenete.

Jakmile budík ráno utišíte, budete moci vyplnit datum, počet hodin spánku, kvalitu a napsat si libovolné poznámky. Hodnotu zde můžete zadat také ručně bez budíku. Ve statistikách se následně zobrazí graf, který sleduje délku spánku a jeho kvalitu.

  • statistiky a grafy, které zachycují kvalitu a dobu spánku
  • možnost nastavení melodie pro usnutí
  • budík
  • ke stažení zdarma
  • hodnocení kvality spánku

Hlavní výhody a nevýhody aplikací - jakou doporučujeme vyzkoušet

V našem testu jsme se setkali se dvěma typy aplikací. Ty první monitorují spánek a mohou tak zaznamenat hodnoty, které nejsou zřejmé a které byste vy sami nevypozorovali. U aplikace Sleep as Android se jedná o fáze spánku, v případě SleepBot zase o intenzitu pohybů nebo zvuků. Uživatelům OS Android určitě doporučujeme vyzkoušet obě aplikace, ačkoliv zajímavější statistiky přináší Sleep as Android, která je v češtině a tedy je i o něco uživatelsky přívětivější.

Pokud používáte iOS, stáhněte si do svého mobilu nebo do tabletu SleepBot. Jestliže ovládáte angličtinu, jedná se o plnohodnotnou konkurenci. Obě aplikace mají nastavitelný budík a widgety na plochu. Ke Sleep as Android si můžete navíc dokoupit zajímavá rozšíření. Samotná aplikace je zpoplatněna symbolickou částkou 40 Kč, kterou zaplatíte až po 14 dnech zkoušení.

Pozor ale, obě aplikace musíte před usnutím položit na svou matraci. Váš telefon bude celou noc aktivní, určitě ho tak připojte na nabíječku. Navíc hrozí jeho spadnutí z postele, umístěte ho tedy na bezpečné místo. Pokud spíte v manželské posteli se svým partnerem/s partnerkou, výsledky mohou být zkreslené.

Druhý typ aplikací, tedy Sleepmeter a Sleep Well, se využívá pouze ke statistikám z parametrů, které vy sami vyplníte. Hraje zde tedy roli délka vašeho spánku, doba usnutí, probuzení nebo kvalita. První aplikace – Sleepmeter je určena pro OS Android. Její využití je čistě statistické, jelikož nefunguje jako budík. Na druhou stranu v ní můžete sledovat značné množství údajů a vypozorovat tak, kdy se vám spí nejlépe. Omezená verze je zdarma, za plnou si připlatíte 80 Kč.

Sleep Well funguje na iOS. Umožňuje vytvářet jednodušší statistiky než její konkurence. Na druhou stranu je zde budík a také možnost volby melodie před usnutím. Ačkoliv je aplikace zdarma, její budík zahrnuje pouze dvě základní melodie. Další si v případě potřeby musíte dokoupit. Stejně jako u předchozí je ovládání trošku chaotické. Obě aplikace jsou ale zajímavé a ve verzi zdarma je určitě doporučujeme vyzkoušet všem majitelům chytrých telefonů a tabletů, kteří chtějí zkvalitnit svůj spánek a zároveň netouží usínat s telefonem ve své posteli.

Klíčová slova: mobilní aplikace; spánek

Související články

Jak vyzrát na nespavost?

Nemůžete usnout? Často se v noci probouzíte? Předčasně vstáváte? Narušují vám vaše denní problémy váš noční spánek? Podívejte se na naši Dobrou radu. 

Meduňka lékařská – pomůže při nespavosti

Meduňka lékařská je jednou z oblíbených bylinek, kterou si můžete vypěstovat doma v truhlíku, v květináči i na záhonku. Latinským názvem se označuje jako Mellisa officialis a lidově se jí často přezdívá medunice, medovka, sladký balzám nebo včelanka. 

Speciálně pro ženy: aplikace pro sledování menstruačního a ovulačního cyklu

Každá žena, která chce předcházet nepříjemnostem či dokonce nebezpečným onemocněním, by měla sledovat menstruační a ovulační cykly a vést si svůj menstruační kalendář. I do této intimní oblasti vstoupily  mobilní technologie.