Sundo jako cvičení pro naši dobu. Cesta k harmonii těla, mysli a duše

Sundo jako cvičení pro naši dobu. Cesta k harmonii těla, mysli a duše

Sundo, či kouksundo bývá nazýváno taoistickou jógou nebo horským taoismem. Jedná se neobyčejně rozsáhlý systém cvičení, který pomáhá tělu, aby fungovalo správně a tím vede k plnému životu, ke zdraví a k harmonii na úrovni tělesné i duševní. Jak aktuální je tento systém pro nás a nyní?

Sundo jako cvičení pro naši dobu

Moderní medicína nám v mnoha případech velmi rychle pomůže. Všichni požadujeme, aby nám vyřešila problém vždy, ale tak to ještě dost dlouho nebude. Přitom je zdraví založeno zcela jistě na vnitřním fungování našeho těla, ne na medicíně samotné. Pojďme přestat požadovat pouze pomoc zvenčí a udělejme ke zdraví krok sami. Proto je tady sundo  Je to skutečně systém pro naši dobu, ale určitě se pro svoji komplexnost nestane nikdy masovým jevem. Přesto je to právě to, co nejvíc potřebujeme. V dnešní době jsou vítány především instantní systémy, pár zázračných cviků: harmonie za víkend, zdraví v pilulce. Těžko se bude prosazovat sundo, kde získáváme na základě toho, kolik jsme do něj vložili úsilí. Přesto prosím všechny opravdové lidi, ať na následující řádky obrátí pozornost.

Do Čech přijede mistr Sundo Ron Catabia 
Ve dnech 16.-17. května povede Víkendovou školu Sundo pro začátečníky.  Nenechte si ujít výjimečnou příležitost seznámit se s uměním Sundo! Přihlášky na sundo.cz

Odkud se systém sundo vzal

Sundo je podle tradice staré 9700 let. V posledních staletích přežívalo v horách jihovýchodní Asie a taoističtí poustevnící si ho předávali z učitele na žáka. V roce 1967 sestoupil  V Koreji mnich Chung San a prohlásil, že mu jeho učitel Chung Woon dal za úkol ukázat sundo veřejnosti.

Sundo z pohledu západní civilizace

Sundo je rozsáhlý systém cvičení, který adepta vede s vědeckou systematičností přes stovky cviků z jedné úrovně na úroveň další. Na základní úrovni vidíme dokonalý strečing oceňovaný fyzioterapeuty, józe podobné cviky, jejichž účinnost již známe,sestavy připomínající taichi i lehké posilování . Zahřívací a zklidňovací fáze obsahuje kolem 100 cviků a poloh. Dost na to, aby byl i západní člověk přesvědčen, že to musí na tělesné úrovni fungovat.  Pokud pružnost znamená mládí, pak člověk skutečně mládne. Centrální částí každé úrovně je dechové cvičení.  Je orientováno hlavně na břišní dýchání.  Výrazné zvýšení vitální kapacity plic vede ke všem pozitivním důsledkům, které západní medicína zná. Velmi prospěšné je opětovné zvýšení podílu břišního dýchání ve vztahu k dýchání hrudnímu či klíčkovému. Právě zvýšený podíl hrudního a klíčkového dýchání provází proces stárnutí.

Sundo z pohledu východní filosofie

Sundo patří do rodiny taoistických systémů. Centrální představou je životní energie zvaná Ki. Ki je velmi blízká dechu. Její správné proudění je podmínkou zdraví.  Sundo na základních úrovních posiluje převážně na fyzické tělo.  Na vyšších úrovních se postupně více zaměřuje na Ki, která se pomocí břišního dýchání soustřeďuje v podbřišku, pročisťuje se, a samovolně odtéká tam, kde je potřeba. Výsledky jsou více než překvapivé, jak demonstroval i před televizní kamerou výše zmíněný Chung San.

Pro koho je Sundo určeno

Z hlediska účinků je sundo určeno skutečně pro každého. Ti starší ocení účinky na fyzické tělo.  Pro mladší je celý systém obrovskou výzvou a šancí pochopit sílu Ki. Je řešením pro lidi, kteří věří systematickému přístupu a nemají rádi duchovní nereálné konstrukce. Adept nemusí věřit v nic mimo objektivní realitu, a přesto pocítí účinky cvičení.  Ve svých vyšších úrovních systém nezklame ani filosoficky a duchovně zaměřené osoby. Nemocní by cvičení měli konzultovat se svým lékařem.

Proč a jak sundo cvičit

Najít učitele sundo je velmi těžké, na celém světě kromě Koreje se mu věnují jen stovky , maximálně tisíce lidí. Na druhé straně to znamená, že tradice je ještě živá, že se účinek neztratil předáváním z jednoho západního instruktora na druhého, jak to vidíme u většiny ostatních systémů. V Čechách existuje Centrum pro sundo sídlící v malebné vesničce pod Bezdězem na hranici Kokořínska. Hlavní zprávou však je, že do Prahy přijede  americký mistr Sundo Ron Catabia a ve dnech 16.-17.5. povede školu sundo pro začátečníky. Podrobnosti se dočtete na www.sundo.cz. Nenechte si ujít výjimečnou příležitost seznámit se s uměním sundo!

Zaujalo vás umění Sundo? 
Další informace najdete na: www.sundo.cz * www.sundo.org * www.ksd21.com

Sport a pohyb - cyklus portálu MojeMedicina.cz

Sport a pohyb

Pohybová aktivita je nezbytná pro naše zdraví a je nedílnou součástí zdravého životního stylu. Pohyb dokáže předcházet nemocem anebo oddálit jejich následky a nástup nemoci. Významnou měrou přispívá pohyb k léčbě některých onemocnění.

Podívejte se i na další díly tohoto cyklu:

Klíčová slova: životní styl

Související články

Běh s holemi má řadu zdravotních přínosů. Doporučuje ho i Bára Špotáková

Nordic running je nově vymezenou sportovní aktivitou, jejímiž propagátory a držiteli evropského ocenění jsou Milan Kůtek a Aleš Tvrzník. V článku se dozvíte jaké výhody běh s holemi má, ve vložené videoukázce pak uvidíte, jak vlastně vypadá a proč si ho oblíbila i nejlepší oštěpařka světa, která v sobotu získala již po sedmé titul Atlet roku. Blahopřejeme!

Eliminace ortopedických rizik při běhu s holemi

S nárůstem popularity rekreačního běhu se přes všechny jeho pozitivní vlivy na zdravotní stav člověka poměrně často u amatérských běžců setkáváme s akutními i chronickými problémy pohybového aparátu. Běh je na rozdíl od jiných pohybových aktivit vytrvalostního charakteru z důvodu zapojení velkého množství svalových skupin vysoce efektivní z hlediska dosahování cílů (zvyšování kondice, úprava tělesné hmotnosti apod.). Na druhé straně tento benefit současně představuje zvýšené zatížení pohybového ústrojí. 

S trenérem nebo bez - v partě nebo sám

Lidé se mě ptají, co si myslím, že je lepší. Zda sportovat (nebo se například učit nějakou činnost) ve skupině lidí a případně s pomocí trenéra (učitele) a nebo na vlastní pěst individuálně. Pro mě otázka stojí spíše: Co je lepší pro vás? Záleží totiž například na tom, čeho chcete dosáhnout.