Je vám padesát? Nejvyšší čas na změnu jídelníčku!

Některé rizikové faktory a příznaky spojené se stárnutím a menopauzou není možné změnit. Některým z nich ale můžete předejít nebo je minimalizovat, a to zejména vhodnou výživou. Zkuste si proto udělat čas na důkladnou revizi složení svého jídelníčku.

Vybírejte správné potraviny, budete se cítit lépe

Setkáváte se často s návaly horka během menopauzy? Pak se vyhněte některým druhům potravin a nápojů. Patří sem především kořeněná jídla, kofein a alkohol. Pokrmy obsahující izoflavony (rostlinné estrogeny) mohou zmírnit příznaky menopauzy. Najdete je v sójových výrobcích, například v tofu a sójovém mléce. Jezte hodně potravin, které obsahují dostatek železa a vápníku – dvě až čtyři porce mléčných výrobků denně vám zajistí dostatečné množství kalcia. Vápník naleznete také v rybách (sardinky, losos), brokolici a luštěninách. Adekvátní příjem vápníku je u žen ve věku 51 let a starších 1200 mg za den.

Kontrolujte si hladinu cholesterolu

Někomu stačí snížit hladinu cholesterolu a uleví se mu tím od návalů horka a nočního pocení. Proto si hlídejte svou váhu a omezte potraviny s vysokým obsahem tuku. Tuk by měl poskytovat 30 % nebo méně z vašeho celkového denního příjmu kalorií. Vyvarujte se nasycených tuků, ty zvyšují hladinu cholesterolu a tím i riziko onemocnění srdce. Z jídelníčku tedy vypusťte tučné maso, plnotučné mléko, zmrzliny a tučné sýry. Příjem cholesterolu omezte na 300 mg nebo méně za den. Podobné omezení platí i pro cukr a sůl. Příliš mnoho sodíku ve stravě je spojeno s vysokým krevním tlakem.

Zelenina a ovoce jsou důležitým zdrojem vlákniny

Pro ženy nad padesát let by měly být zeleninové a ovocné pokrmy pravidelnou součástí jídelníčku. Obsahují totiž tolik prospěšnou vlákninu. Denně byste měla zkonzumovat 2 až 4 porce ovoce a 3 až 5 porcí zeleniny. Vlákninu ale najdete také v celozrnném pečivu, obilovinách, těstovinách, rýži. Denní příjem by měl činit u většiny žen 20 gramů. V menopauze nezapomínejte ani na správný pitný režim, to proto, abyste zůstala hydratovaná. Obecné pravidlo říká – vypijte 8 sklenic denně. Protože existuje přímá souvislost mezi nedostatkem estrogenu po menopauze a rozvojem osteoporózy, můžete v kombinaci se zdravou stravou předcházet vzniku tohoto onemocnění.

Zdroj: www.webmd.com

Související články

Prevence náhlé srdeční smrti

Nový díl cyklu o vyšetřovacích a léčebných metodách byl natočen na Kardiologickém oddělení Nemocnice Na Homolce. V čem spočívá prevence náhlé srdeční smrti vám vysvětlí prof. MUDr. Petr Neužil, CSc., FESC z Oddělení intervenční kardiologie. Dozvíte se, co to je náhlá srdeční smrt a kdy je třeba začít s její prevencí a budete se moci podívat, jak probíhá zavedení implantabilního defibrilátoru do těla. 

Experti OECD označují oblasti pro zlepšení zdravotnické politiky ČR v onkologii

Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR a Česká onkologická společnost ČLS JEP vydávají tiskovou zprávu. 

Od myšlenky k vynálezu: Vývoj nového léku

Šest kroků, které trvají 12 let a stojí miliardu švýcarských franků (film).