Komunikace v kostce

Komunikace je stará jako lidstvo samo. Proč nám tedy i ve 21. století dělá potíž správně vyslovit myšlenku tak, aby nás druzí pochopili? V dnešním videu se dozvíte, jak funguje převod mezi myšlenkou a řečí a o tom, co s tím můžeme dělat, když nám to zrovna moc nejde.

Video

Textový přepis

Tip: Kliknutím na místo v textu, přetočíte přehrávané video.

Komunikace je stejně stará jako lidstvo samo, možná starší. A když se nad tím zamyslíte, tak nám to pořád moc nejde. Chci tím říct: pokud budu mít nápad, myšlenku, tak abych vám ji sdělil, abych s vámi komunikoval, tak ji budu muset přetransformovat v řeč, budu muset mluvit. Vy tu řeč uslyšíte, budete se snažit pochopit, co jsem chtěl říci a tu myšlenku dostat z té řeči k sobě do hlavy. A teď je otázka, jestli to, co já jsem myslel, bude totéž, to, co vy pochopíte. A o tom, jak to funguje a o tom, co s tím dělat, bude dnešní díl. Bavíme se o kostce komunikace. Proč kostka? Protože má 6 stran, které si postupně představíme: sdělování, dotazování, ověřování, záměry, vztahy, pocity. Pojďme se teď podívat na komunikaci trošku více do hloubky a já bych komunikaci rozdělil na 2 roviny: tou první je rovina, kterou přímo ovlivňujeme, to je to, na co se ptáme, co říkáme, to jsou věci, které máme pod kontrolou, ale je tam i druhá rovina, což jsou naše emoce, to, co si myslíme a ta rovina komunikaci ovlivňuje také, ale my ji už tolik pod kontrolou nemáme. Tou první rovinou je to, co sdělujeme, to, co vyžadujeme anebo to, co ověřujeme. Čili informace, které sděluji, informace, na které se ptám anebo informace, které mám, ale chci si je ověřit, zda jim správně rozumím. To jsou věci, které kontrolujeme. Tou první částí je sdělování, to znamená: sdělují myšlenku, něco řeknu, nějak se vyjádřím. Je to podobné, jako když hodíte balónek. V podstatě jsem myšlenku vyslal a doufám, že ji druhá strana pochopí. Teď je samozřejmě otázkou, za k tomu doopravdy dojde, což záleží na tom, jak jsem schopen se vyjádřit, tak aby pro druhou stranu bylo co nejjednodušší, aby pochopila to, co jsem řekl. Pojďme se podívat na to, co tohle všechno ovlivňuje. Podívejte se na následující ukázku. Ahoj, prosím tě, přijď za mnou dnes odpoledne v 15:30 do kanceláře, je to důležité. Ahoj. Pojďme se nyní podívat na to, jak co nejlépe sdělit informaci. Já k tomu použiji značku lyží, Fischerky, proto také Fischerovo schéma nebo Fischerův diagram a skládá se ze 4 částí. Tou první je hlavní zpráva, proč bych měl vůbec poslouchal. A je důležité, abyste s tímto začali, protože pokud druhá strana nebude vědět, proč vás má poslouchat, nebude poslouchat dále. Druhou částí je to, na čem se shodneme, to, co máme společné, uvedení do děje, kontext. Třetím bodem, třetím krokem jsou data, nová fakta, to, co se změnilo, to, co chci sdělit, očesaná na kost. A tím čtvrtým krokem je očekávání, co se má změnit, jaký je další krok, jaký je výstup, co uděláme dále. Pojďme se nyní podívat na konkrétní příklad. Řekněme, že jste V situaci, kdy máte příští týden zkoušku, ale víte že se nestihnete na ni připravit, protože pracujete na bakalářské práci a potřebujete u svého profesora vyjednat nový termín. Konkrétní příklad, který se vám může stát. Řekněme, že mu napíšete e-mail. V tom případě předmět e-mailu bude, řekněme, "termín zkoušky", což je hlavní zpráva, sdělení, proč by měl číst dále. Dalším krokem bude vysvětlení kontextu, to, co máme společné, to, na čem jsme se domluvili, což bude "vážený pane profesore, jsme domluveni na zkoušce tento týden ve čtvrtek od 17ti hodin". Další částí jsou data, fakta: "tento týden jsem si připravoval bakalářskou práci, bohužel mi nevyšly některé testy a výzkumy a musel jsem je předělávat, tím pádem jsem neměl čas na přípravu". A tím čtvrtým bodem je vyjednání nového termínu nebo změna očekávání: "rád bych vás požádal, jestli je možné zkoušku posunout o týden na 22. od 13ti hodin. Děkuji za pochopení, s pozdravem." Ahoj, prosím tě, potřeboval bych si s tebou promluvit o prodejních výsledcích za minulý měsíc. Tak víš, že je to jeden z hlavních ukazatelů, které sleduje náš management, za minulý měsíc jsme 30% pod plánovanými výsledky. Byl bych rád, kdybychom to spolu mohli probrat a našli cestu, jak tento výpadek nahradit a udělat něco pro to, aby se to už neopakovalo. Mohl bys za mnou dneska odpoledne zajít do kanceláře? Řekněme v 15:30? Výborně, děkuji. Druhou oblastí, kterou máme pod kontrolu, je vyžadování neboli kladení otázek, což je zcela běžnou součástí komunikace - zeptat se. Máme otázky uzavřené, to znamená: dáš si k večeři svíčkovou, nebo salát? Mám jednu nebo druhou variantu. V podstatě uzavřené otázky nám dávají odpověď ano, ne nebo jednoslovnou odpověď. Pak máme otázky otevřené, kdy se můžu zeptat: co si dáš k večeři?, kde dávám větší pole působnosti, širší možnosti odpovědět. Ale také se mohu i zeptat jinak: podle čeho si vybíráš jídlo k večeři? A pokud srovnáte poslední dvě otevřené otázky, ta první mi dává výsledek, ta druhá mi dává vzorec, to, jak daný člověk uvažuje nad jídlem, podle čeho se rozhoduje. A to si myslím, že je ta lepší varianta, protože vás rychleji dostane k cíli čili to dotazování je kratší a rychleji druhou stranu pochopíte. Třetím pilířem je ověřování. V principu je to jednoduchý způsob, jak si ověřit, že to, co jsem řekl, druhá strana dobře pochopila anebo to, co mně bylo bylo řečeno, jsem správně pochopil. Tuto techniku v podstatě používám vždycky, když jsem v situaci, že si nejsem jist, zda jsem správně pochopil to, co druhá stran po mně ztráta mně chce. Například pokud dostanu e-mail a nerozumím mu plně, nabízím druhé straně své pochopení, to znamená: domluvili jsme se na bodu a, b nebo c, chápu to takto správně, souhlasí to? A ten e-mail pošlu, abych dostal potvrzení. A to je v podstatě ověření, je to reflexe. A zde je ukázka, kombinuje ověřování a dotazování. Takže to byla nečekaná situace a bylo třeba na ni nějak reagovat, je to tak? Přesně tak, navíc nikdo z managementu nebyl k zastižení, a tak jsem se rozhodl to udělat sám. Chápu, vy jste se rozhodl udělat tu prezentaci za každou cenu, aby bylo vůbec co prezentovat. Co pro vás bylo při její přípravě prioritou? No, především jsem chtěl, aby tam byla veškerá data, veškerá data, která jsme chtěli ukázat a hlavně ty grafy, protože jsem měl pocit, že když tam nedám ty grafy, tak se o to nikdo nebude zajímat. Takže hlavním kritériem pro vás bylo ukázat všechny dostupné informace, je to tak? Ano a hlavně jsem měl strach, že jestli my někdo položí konkrétní otázku, nebudu na ni umět odpovědět. Takže jste tu prezentaci připravoval tak, aby obsahovala všechny dostupné informace a doufal jste, jimi dokážete posluchače provést. Ano. A kdybyste podobnou prezentaci připravoval s dnešní zkušeností, co byste udělal jinak? Myslím, že bych tam toho dal mnohem méně, abych se do toho nezamotal. Tou druhou rovinou jsou záměry, vztahy, pocity. To znamená, čeho chci v rámci komunikace dosáhnout, jaký mám vztah k danému člověku, ke kterému mluvím a samozřejmě jaké mám pocity, jak se cítím, což může znamenat, jak se cítím v dané chvíli nebo to, co mě ovlivnilo předtím, než jsem s tím člověk začal komunikovat. Teď jsem měl možnost si jednoduchým způsobem zkoušet, jakou sílu má myšlenka. Mým úkolem v této hře bylo snažit se koncentrovat a čím lépe jsem se koncentroval, tím výše jsem dostal tuto kouli do výšky čili jsem dostával rychlou zpětnou o tom, jak má koncentrace a vlastně měření mého mozku ovlivňuje tuto hru. Když se nad tím zamyslíte, tak myšlenky jsou něco, co dost často nemáme pod kontrolou, ale pokud si je uvědomíme a zaměříme se na ně, tak jsme schopni lépe komunikovat. Pojďme se podívat na tři oblasti, které byste si měli promyslet předtím, než se pustíte do komunikace. To první je to, že musíte vědět, čeho chcete dosáhnout, jak chcete, aby vypadal výsledek potom, co skončí rozhovor, pohovor, schůzka s daným člověkem, jak má ten výsledek vypadat a tím se budete koncentrovat na to, abyste s k němu dostali. Všechny naše myšlenky k tomu povedou, vaše otázky, vaše informace, které předáte. V následující ukázce jde o záměry, poznáte o co jde aktivnímu pánovi ve světlé košili? Tak teď bych se rád věnoval projektu Třemšín, prosím. Tady není co řešit, všechno běží podle plánu. Výborně, když všechno běží podle plánu, aspoň tím nebudeme ztrácet čas. Prosím. No právě, vůbec se tím nemusíme zabývat, určitě máme důležitější věci, viď? Počkej, počkej, já bych se opravdu rád něco dozvěděl o projektu Třemšín. Vždyť říkám, že je to zbytečné řešit, prostě všechno běží tak, jak má. Tak mi ukažte harmonogram prací a přehled čerpání. Všechno prostě funguje, tak co se s tím zdržovat. Já nevím jak vy, ale já mám tolik práce, že nevím, kde mi hlava stojí. Tak to neprotahujme. Dobře, dobře, dáme tomu maximálně pět minut. Tak ukažte mi ty podklady. Poznali jste? Tak schválně. No..., tak... Ano, jen mlžil. Druhou věc, kterou je potřeba si uvědomit a je opravdu důležitá, je odpovědět si na otázku, jaký vztah mám k danému člověku. A pokud ten vztah je negativní, tak se to projeví i na tom, jak jednáte, jak komunikujete, jaké neverbální signály posíláte. Čili uvědomit si, jaký je to vztah a pokud je negativní, snažit se ho změnit, aspoň v hlavě si nastavit ten vztah jinak, protože budete velice dobře čitelný a to, jak budete komunikovat, v tom se to projeví. V této ukázce je vidět vztah. Dokážete ji popsat? Čau. Nazdar. Co je, děje se něco? Ty máš pocit, že se nic neděje? Nevím, co myslíš. A čísla za minulý měsíc? Aha. No jo, žádná sláva, že? A to je všechno, co mi k tomu řekneš? A co bys chtěl slyšet? Třeba nějaké návrhy, jak to budeme řešit. To mě těší, že jsi se o to konečně začal zajímat. Tady si to přečti. V kterém okamžiku jste měli jasno? A tou třetí oblastí jsou vaše aktuální emoce. To znamená, jaké emoce ve vás buďto daný člověk, nebo daný pohovor, vyvolává a zároveň jaké emoce si přinášíte do této schůzky z předchozích situací. Pokud jste měli náročný pohovor s někým, kdo vás rozčílil, tak v tuto chvíli není dobré potkat se s někým jiným a vést jinou diskuzi, jinou komunikaci, protože pravděpodobně ta předchozí ovlivní tu vaši budoucí. A v následující ukázce ukážeme, jak mohou pocity, nebo chcete-li emoce, ovlivnit vnímání situace a tím i reakci. Hele, vidíš to? Takhle když si to potom... Hotovka. To je úplně geniální. No, tak to je výborné. Všichni ve firmě makají, až se z nich kouří a vy se tady zašíváte! Šéfe, my tady... Ticho! Prostě se zašíváte v zasedačce. Vy si myslíte, že na to nepřijdu nebo co? Ale my jsme vážně tady... Ty jsi mě ale opravdu hodně zklamal, já jsem si myslel, že aspoň na tebe je spolehnutí. Ale my jsme se snažili... Mě to nezajímá! Jděte si po své práci! Dobře, tak já jdu přerovnávat krabice do skladu. Pojď. Viděli jste? A je jedno, co našeho vedoucího předtím rozčililo, výsledek je takový, jaký je. Tak si to shrneme: komunikace je v podstatě nástroj k zajištění pochopení, pochopení druhé strany, ale i sebe sama. Co je důležité si uvědomit, že komunikace se skládá se dvou rovin: rovinou obsahu, která se skládá ze sdělování, dotazování, ověřování a máme ji pod kontrolou a rovinou kontextu, což jsou vztahy, pocity, záměry. Otázkou zůstává, co s tím a zde je důležité si uvědomit, že komunikace je nástroj. A nástroj můžete testovat, vylepšovat,zkoušet. A komunita je kostka, má šest stran. Čili si vždycky můžete vybrat jednu a na tu se zaměřit. A pamatujte: vy ovlivňujete, vy rozhodujete o tom, co druhá strana pochopí. Hezký den.

Podcast

Přehrajte si zvukovou stopu videa:

Klíčová slova: komunikace

Související články

Duševní odolnost

Duševní odolnost je kvalita, která do jisté míry určuje, jak produktivní jedinec bude, je-li vystaven stresorům, tlaku a výzvám. Studenti, kteří podávají dobrý výkon při cvičeních, nemusí podávat perfektní výkon při testech a zároveň studenti, kteří při cvičeních nejsou extra výkonní, mohou být při testech lepší, než průměr. Duševní odolnost ovlivňuje až 25% našeho výkonu. Jsme-li schopni zvládat tlak a minimalizovat účinky stresorů, pravděpodobně budeme schopni podat i lepší výkon. Poslechněte si, jak se stresory pracovat a jak odolávat tlaku. 

Jak na slona aneb emoce v komunikaci

Emoce jsou přirozenou a pravdivou součástí komunikace. Neignorujte emoce a nebojujte s nimi. Jak (nejen v novém roce) na emoce v komunikaci? Podívejte se na naše nové video a dozvíte se jak udržet vlastního slona v klidu, jak nenaštvat slony lidí okolo a jak zastavit slona, který už se rozběhl, zkrátka jak zvládat emoce v komunikaci.  

Jak používat iTunes U

Možností, jak se sebevzdělávat, je dnes celá řada. Jednou z nich je vyzkoušet aplikaci iTunes U, která nabízí spoustu vzdělávacích materiálů včetně audio a video obsahu. Můžete zde najít video přednášky ze základních i středních škol, ale také z univerzit z Velké Británie či Austrálie. iTunes U je nabízeno zcela zdarma, můžete se tedy vzdělávat a učit téměř neustále. V dnešním podcastu si můžete poslechnout, jak aplikaci iTunes U používat a jak využít všechny možnosti, které nabízí.