Jak se zbavit návykové zácpy

Jak se zbavit návykové zácpy

Poslechněte si další Dobrou radu portálu MojeMedicina a zkuste si několik jednoduchých postupů. 

Návyková neboli habituální zácpa je civilizační nemocí, která vzniká útlumem defekačního reflexu. Tento reflex vyhasíná s nedostatkem přirozených podnětů, jakými jsou málo objemná strava, nedostatek vlákniny a tekutin, málo pohybu..  

Video

Textový přepis

Tip: Kliknutím na místo v textu, přetočíte přehrávané video.

O zácpě mluvíme obvykle tehdy, když je počet stolic menší než tři týdně. V důsledku nekvalitního odchodu stolice z tlustého střeva může docházet k nahromadění toxických látek, které pak mohou přestoupit do krevního oběhu, a tímto způsobem negativně působit na jiné orgány v těle. Člověk trpící zácpou si pak může stěžovat na migrénu, úzkost, bolesti hlavy, bušení srdce, nespavost a podobně. Vyprazdňování neboli defekace probíhá ve třech základních fázích. První fáze je ohlašovací. Spočívá v tom, že se střevní obsah posune do konečníku. Často k tomu dochází po jídle, kdy se naplní žaludek. Můžeme říci, že se tak vlastně dělá místo pro další potravu. Střevní obsah, který vyplní konečník, vyvolá pocit na stolici. Následuje fáze vypuzovací. Ta spočívá v koordinované činnosti břišních svalů, břišní stěny, pánevního dna a střevní svaloviny. Tyto děje jsou v podstatě reflexní a alespoň zčásti je lze ovládat. Následná fáze je pak vyprázdnění. Návyková neboli habituální zácpa je civilizační nemocí, která vzniká útlumem defekačního reflexu. Tento reflex vyhasíná s nedostatkem přirozených podnětů, jakými jsou málo objemná strava, nedostatek vlákniny a tekutin, málo pohybu. Další příčinou je potlačování spontánního nucení na stolici ve spěchu, nemístným studem a podobně. Jak obnovit utlumený defekační reflex? Zkuste několik jednoduchých postupů. Ráno hned po probuzení vypijte sklenici minerální vody. Poté provádějte obvyklé ranní úkony. Každý den ve stejném pořadí. Například stlaní postele, lehké ranní protažení, osobní hygiena. Ranní rituál zakončete snídaní v podobě jogurtu s ovesnými vločkami. S odstupem dvaceti až třiceti minut se pokuste o defekaci, bez ohledu na to, zda se dostavilo spontánní nucení. Toto je nutné provádět s železnou pravidelností každý den po dobu několika týdnů. Ve většině případů se úspěch dostaví. Proti vzniku návykové zácpy můžeme bojovat vhodnou životosprávou. Základem je určitá pravidelnost v jídle a denním režimu. Pijte dostatek tekutin. To znamená jeden a půl až dva litry denně. Při potížích se zácpou zvyšte svůj příjem tekutin na tři litry vody denně. Nedostatečný příjem tekutin je někdy jedinou příčinou zácpy. Voda, kterou získáváme z potravy, se z těla vylučuje močí, potem, dechem, ale také stolicí. Sušina ve stolici tvoří maximálně deset až dvacet procent. Při nedostatku vody v těle se voda vstřebává i ze střevního obsahu v tlustém střevu. Stolice se tak zahušťuje a tuhne. A už je zde problém. Důležité jsou též vlákniny, tedy nestravitelné zbytky, které na sebe váží vodu a bobtnají. Tím zvětšují objem stolice. Ta má pak přiměřenou konzistenci a podporuje činnost střev. Vlákniny ve střevech pracují i mechanicky jako kartáček, který je čistí. Navazují na sebe některé škodlivé látky z potravy a produkty bakteriální střevní mikroflóry. Vláknina je obsažená v zelenině, ovoci nebo luštěninách. Nezničí se žádnou úpravou, nevadí vaření, konzervace, dokonce ani krájení nebo mixování. Pamatujte na to, že relativně nejvíce vlákniny je ve slupkách ovoce, zeleniny a obilovin. Proto při výběru potravin dávejte přednost celozrnnému pečivu, ovesným vločkám, pohance nebo luštěninám. Máte-li zácpu poprvé, můžete si pomoci některým z projímadel. V lékárnách Vám jistě při výběru ochotně poradí, ale pozor - vždy je nutné řídit se doporučeným dávkováním. Ušetříte si tak případné nežádoucí účinky, jako jsou křeče trávicího traktu nebo průjem, které vznikají při předávkování lékem. Trápí-li Vás zácpa delší čas, tak byste určitě měli navštívit lékaře. A ještě jedna poznámka, nikdy nepotlačujte nucení na stolici. Snažte se prostě tělu, pokud je to možné, vyhovět. Pokud Vám naše rady přišly zajímavé, další informace najdete na internetových stránkách www.MojeMedicína.cz.

Podcast

Přehrajte si zvukovou stopu videa:

Máte-li dobré internetové připojení, můžete se podívat na toto video v HD kvalitě na YouTube MojeMedicina.

Dobré rady aneb Jak na to - cyklus portálu MojeMedicina.cz

Dobré rady aneb Jak na to

Zranění nebo nemoc přicházejí často velmi rychle a nečekaně. Většina z nás pocítí určité obavy a úzkost a v tu chvíli je vhodné vzpomenout si na co nejjednodušší postupy. Krátká videa našeho vzdělávacího cyklu Dobré rady aneb Jak na to vám pomohou a poradí například s tím, jak se správně vyndává klíště, ošetřuje puchýř, spálenina, omrzlina nebo bodnutí, nebo jak se zbavit nadýmání, zácpy, nespavosti a pálení žáhy.

Podívejte se i na další díly tohoto cyklu:

Související články

Jak ošetřit poranění v přírodě?

Další díl z cyklu Dobré rady, který radí laikům Jak na to. 

Jak zmírnit bolest v oblasti šíje?

Pracujete na počítači a bolí vás za krkem? 

Jak by měla vypadat domácí lékárnička?

Abyste mohli rychle a účinně pomoci svým blízkým ve chvíli, kdy je potká zranění nebo nemoc, potřebujete mít doma dobře vybavenou domácí lékárničku.