Zdravotní gadgety

Technologie a medicína k sobě patří již od nepaměti. Trendem poslední doby jsou chytrá zařízení a také takzvané “wearables” - chytré hodinky a náramky. Podívejte se na video, ve kterém se dozvíte, jak se dá pomocí chytrých zařízení sledovat zdravotní stav pacienta a v čem to může do budoucna lékařům velmi pomoci.

Video

Textový přepis

Tip: Kliknutím na místo v textu, přetočíte přehrávané video.

Technologie a medicína podle mě k sobě patří od nepaměti. Ale technologie byla vždy zavřená ve specializovaných ústavech, specializovaných pracovištích. Takže pokud já jsem byl pacient a potřeboval jsem něco změřit o sobě nebo můj doktor to potřeboval změřit, musel jsem se kamsi dostavit. Ta doba je dnes jiná, dnes si můžu koupit náramek, hodinky, takzvané wearables nebo specializovanou váhu a tato data zjistím sám, když jsem doma a mohu s nimi hned začít pracovat. A to je ten zásadní rozdíl. Technologie, specializovaná technologie je dnes v rukou pacientů a každý ji můžeme mít doma. Ten trend, který teď v podstatě sledujeme, je postaven na tom, že dříve technologie, výpočetní výkon rovnal se počítač, kde byla veškerá data, ten počítač dělal jakási měření a někdo ho obsluhoval. Teď jsme v době, kdy se to dostává do mobilních zařízení, jako jsou telefony a budoucnost je v tomto. V tom, že ten výpočetní výkon, ta jednotka je na mém těle a dává mi rychlou zpětnou vazbu, co se děje. A to je trend, který nezastavíme. Otázkou je, co s sím budeme dělat, jak nám může pomoci v naší práci a nebo spíše ve naší práci, protože vaši pacienti vám v podstatě do budoucna budou schopni přinést data už dopředu, vy je v podstatě budete moci sledovat, protože tato data jsou propojená a vy můžete vidět, jak se daří vašemu pacientu bez toho, aby on vám musel poslat e-mail nebo aby k vám přišel nebo aby někde vyplnil nějaký dotazník. A to je to, co si myslím, že je hodně zajímavé. Jedním z příkladů může být třeba aktivita Research Kit. Dnes máte 5 aplikací, které si pacienti můžou stáhnout, například pacienti trpící Alzheimerem. A v podstatě v rámci té aplikace provádějí celosvětový výzkum, je prováděn celosvětový sběr dat a zároveň jsou tam jednoduché testy a hry, pomocí kterých ten pacient získává rychlou zpětnou vazbu, jak na tom je. A teď si představte ten potenciál, vy pomocí podobných řešení jste schopni sbírat data z celého světa, pracovat s nimi a vidět trendy a aplikovat tyto informace na vašeho pacienta. A to si myslím, že je něco, na co bychom neměli zapomínat. První oblast, na kterou se podíváme, je oblast takzvaných nositelných příslušenství nebo zařízení, obecně se jim také říká wearables. Jako prvního zástupce tady mám produkt, který se jmenuje Jawbone UP. Je to v principu náramek, který si dáte na ruku a on měří vaší denní aktivitu, to znamená: ví, kolik jste ušli kilometrů, jste schopni ho zapnout pro případa, že se jdete věnovat nějaké sportovní aktivitě čili on měří přesněji a zjišťuje třeba, kolik času jste věnovali běhu nebo nějaké silové zátěži. A ohromný benefit, který tento náramek má, je trekování spánku. V podstatě když jdete spát, tak podržíte tlačítko a ráno se probudíte a víte, kolik hodin jste spali, kolik procent času jste strávili v hlubokém spánku, kdy jste byli v mělkém spánku a dokonce vás Jawbone umí probudit ráno a nejenom v 6 hodin nebo v 10, kdy jste si nastavili budík, ale i v situaci, kdy jste právě v tom mělkém spánku, takže to probuzení není takové to tvrdé a nepříjemné, ale v podstatě mu dáte rozptyl mezi 7-7:30, on počká do té doby, než budete v tom mělkém spánku, a vzbudí vás. Druhým zástupcem je produkt společnosti Fitbit. Jedná se také o náramek, ale jak si můžete všimnout, tento má trošku pokročilejší funkce. Zaprvé má displej, takže informace kolik jsem ušel kroků nebo kolik jsem vystoupal pater, zjistím hned na tom displeji, nemusím se koukat do telefonu, který je spárován přes bluetooth. Zároveň ale tento produkt umí navíc to, že vám řekne vaši aktuální tepovou frekvenci. A v podstatě, jak vidíte ta zelená světélka, ji měří neustále, což už vám může dávat docela zajímavý výstup, který následně můžete studovat v podobě jakéhosi grafu a může to být zajímavé pro vás nebo pro mě jako uživatele, ale zároveň i pro mého doktora, který je z toho třeba schopen vypozorovat nějaký další jev, který může v budoucnosti nastat. Čili to je Fitbit, sleduje spánek, sleduje zároveň tepovou frekvenci v průběhu spánku a umí vás také vzbudit. Tento druh náramku je něco, co je aktuálně velice populární a objevuje se na to je celá řada, některé jsou více zaměřené na sport a na pohyb, některé jsou více zaměřené na mě a právě na sledování spánku nebo tepové frekvence. Samozřejmě je potřeba si uvědomit, že vedle náramku můžete použít i telefon, protože telefon má v sobě dnes akcelerometr, to znamená, ví, jak se pohybuje, má v sobě GPS, takže zároveň ví, kde se pohybujete a tato data dokáže opět zpracovat. Takže třeba pro běhání, ale i pro pohyb po městě nebo kdekoliv venku jste schopni zjistit, jak rychle jsem šel, kolik jsem ušel kilometrů, zároveň kolik jsem spálil třeba kalorií. A v podstatě propojením těch zařízení dohromady, což už se dnes běžně děje, jste schopni mít více produktů a zkombinovat je v rámci jednoho softwaru a v rámci jednoho softwaru je všechno. To znamená jeden produkt mi může dát tepovou frekvenci a druhý mi dá třeba lepší informace o spánku a jedna aplikace to spojí všechno dohromady. Co bude budoucnost? Tady je asi zajímavé si uvědomit, že tato zařízení mi dají možná nějaká data, ale o ta data vlastně nejde, jde spíše o to, co s těmi daty mohu dělat a co v kontextu znamenají. A tam je možná vidět ten trend, že vlastně ten výpočetní výkon telefonu se dnes dostává na zápěstí a to je asi to, co nás čeká v budoucnosti. A v podstatě kombinace těch senzorů, které tady máte, což je opět tepová frekvence, pohyb, GPS čili lokalita, kde se pohybuji, spánek, kalorie a tak dále, všechno, co jsme si řekli, ale zároveň tady k tomu máte software. A ten software už může reagovat na základě toho, co s tím produktem chcete dělat. A to je to, co si myslím, že bude opravdu zajímavé. Další oblastí je spánek a ukazoval jsem vám několik náramku nebo wearables, které v podstatě umí sledovat, jak spíte, ale pojďme se podívat na produkt, který je na to primárně zaměřen a pravděpodobně vám dá i ta nejkvalitnější data. A tím je něco, co se jmenuje Beddit. To je věc, kterou v podstatě dáte na matraci pod prostěradlo čili do úrovně vašeho srdce, na tomto v podstatě ležíte. Druhý konec zapojíte do elektriky nebo do nějakého USB, které bude napájet, a pak v podstatě vezmete telefon, zapnete aplikaci Beddit a když jdete spát, tak zmáčknete tlačítko Sleep. Novější verze dokonce funguje tak, že stačí jen, abyste si do postele lehli a měli telefon poblíž a on v podstatě pozná automaticky, že chcete měřit spánek. A co je hrozně zajímavé, je samozřejmě ten výstup, který tady dostanete. Čili jsem schopen zjistit průměrnou tepovou frekvenci v průběhu celého spánku a mám to tady v podstatě i v podobě grafu, zároveň mám kvalitu spánku, to znamená hluboký a mělký spánek, dokonce měří i dýchání, frekvenci dýchání, takže i tyto informace jste schopni tady vidět. A v dnešní době je to v podstatě nejkvalitnější měřák nebo produkt, který je schopen změřit kvalitu vašeho spánku a v podstatě ji dokonce převádí do jakýchsi čísel čili jste schopni porovnávat jednotlivé dny a vidět, jak třeba jídlo, sport, vaše práce, stres ovlivní právě spánek a kvalitu spánku jako takového. Další produkt, který tu teď máme, je váha. Je to v podstatě běžná váha, na kterou si stoupnete ona vám řekne, kolik vážíte. Anebo tu váhu připojíte na wifi, stáhnete si aplikaci a dostanete z ní chytrý tělesný analyzátor. A vedle váhy se dozvíte i to, jaké je vaše BMI, kolik zadržujete vody, kostní masu, svalovou masu, podkožní tuk a hned vedle podkožního tuku ze zároveň dozvíte poměr mezi podkožním tukem a tukem, který obalil orgány, což jsou celkem zajímavé informace. Celou tu část bych mohl uzavřít tím, že zároveň se dozvíte, jaký je váš denní kalorický příjem. Na to, že to vypadá jako obyčejná váha, to není vůbec špatné. Další kategorií jsou produkty na měření tlaku. A můžete mít měřák tlaku na zápěstí nebo kolem paže a v principu je to stejná věc, jakou koupíte v lékárně. Ten rozdíl v tom, že tyto produkty nemají displej. To znamená, pokud si chcete přečíst dané hodnoty, tak k tomu potřebujete chytrý telefon. A ten benefit tady je v tom, že v podstatě máte zapsanou historii. Kdykoliv se podíváte do toho telefonu, tak v podstatě vidíte, jaký jste měli tlak včera, před týdnem, před rokem. Máte jakousi křivku, vidíte historii. A samozřejmě k této historii má přístup uživatel - pacient, ale zároveň vy jako doktor, lékař. Další hodnota, kterou můžete měřit, je hladina cukru v krvi a k tomu potřebujete glukometr. A buďto si ho koupíte v lékárně, nebo použijete toto, což je příslušenství od iHealth, které připojíte k iPhonu, vezmete krev, odeberete, přečtete a váš iPhone funguje jako deníček, je to v podstatě historie měření čili opět vidíte graf a můžete si to dát do kontextu toho, co jste jedli, jaká jídla jste jedli a kolik cukru obsahovala. Vedle cukru v krvi také můžete měřit ketony, které se standardně dají měřit z moči, z krve anebo z dechu. A toto je zařízení, která vám je umožní měřit právě z dechu. Stačí vydechnout do Ketonixu, chvíli počkat a podle barveného zabarvení poznáte, jaká je hladina ketonů ve vašem dechu. Další doplněk, který považujeme za zajímavý, je HeartMath, což je jednoduché příslušenství, které připnete na ucho, zapojíte do telefonu a v podstatě aplikace, ke které je to připojené, vám řekne, jak se cítíte, zda jste v klidu či nikoli. A v podstatě zároveň vám to radí, jak dýchat a jak se uklidnit, abyste se do klidového stavu dostali. Na jednu stranu si můžete říct, k čemu je to dobré, ale tím, že dostáváte rychlou zpětnou vazbu, zároveň víte, jak se cítíte, když jste pod tlakem a jak se cítíte, když jste v klidu. A toto řešení můžete použít pro situace, kdy v klidu nejste, ale do klidu se rychle chcete dostat. To, co je dál zajímavé sledovat, je v podstatě trend, kdo tyto doplňky používá. Protože na začátku technologie to jsou vždycky takzvaní early adopters, lidé, kteří si tu technologii koupí, protože je dostupná a chtějí ji testovat, ajťáci možná. Ale v podstatě pro tyto lidi nemá takovou hodnotu, je spíše zajímá technologie a něco měřit, ale už ne ta data analyzovat nebo aplikovat to zjištění, to poznání do života. Tam, kde dochází k tomu zlomu, je to, když se ta data dostanou k vám, protože vy už víte, to ta data znamenají, co se děje v těle pacienta a co vy můžete změnit nebo doporučit pro to, aby se pacient cítil lépe. Otázkou zůstává, co přinese budoucnost. Je dost možné, že informace, které slyšíte v tomto videu, už v tuto chvíli jsou částečně zastaralé, protože technologie jde rychle kupředu a samozřejmě i implementace technologie do medicíny. V každém případě ten odhad je takový, že podobně jako telefon dnes používáme i na telefonování, hodinky budeme používat i na to, aby nám ukázaly čas, Pravděpodobně budeme mít na rukou zařízení, které bude neustále monitorovat, bude neustále připojené a bude o nás vědět toho víc, než my víme sami o sobě. A samozřejmě tou výzvou do budoucna je nejenom ty informace změřit, a hlavně je umět zanalyzovat a na základě těch dat udělat určité doporučení, což je dnes na vás, určitě to tak bude i v budoucnosti, ale ty technologie vám v tomto směru budou určitě pomáhat. A ještě výzva nebo úkol na závěr: pokud přemýšlíte nad svou diplomovou prací a toto vám přijde zajímavé a já pevně věřím, že ano, protože mně to zajímavé přijde hodně, zkuste udělat diplomovou práci o tom, jak technologie ovlivňují váš obor. A pokud budete chtít, napište mi, já se vám pokusím poradit, pomoci, možná nasměrovat. Držím palce, mějte se hezky.

Podcast

Přehrajte si zvukovou stopu videa:

Související články

Duševní odolnost

Duševní odolnost je kvalita, která do jisté míry určuje, jak produktivní jedinec bude, je-li vystaven stresorům, tlaku a výzvám. Studenti, kteří podávají dobrý výkon při cvičeních, nemusí podávat perfektní výkon při testech a zároveň studenti, kteří při cvičeních nejsou extra výkonní, mohou být při testech lepší, než průměr. Duševní odolnost ovlivňuje až 25% našeho výkonu. Jsme-li schopni zvládat tlak a minimalizovat účinky stresorů, pravděpodobně budeme schopni podat i lepší výkon. Poslechněte si, jak se stresory pracovat a jak odolávat tlaku. 

Komunikace v kostce

Komunikace je stará jako lidstvo samo. Proč nám tedy i ve 21. století dělá potíž správně vyslovit myšlenku tak, aby nás druzí pochopili? V dnešním videu se dozvíte, jak funguje převod mezi myšlenkou a řečí a o tom, co s tím můžeme dělat, když nám to zrovna moc nejde.

Jak na slona aneb emoce v komunikaci

Emoce jsou přirozenou a pravdivou součástí komunikace. Neignorujte emoce a nebojujte s nimi. Jak (nejen v novém roce) na emoce v komunikaci? Podívejte se na naše nové video a dozvíte se jak udržet vlastního slona v klidu, jak nenaštvat slony lidí okolo a jak zastavit slona, který už se rozběhl, zkrátka jak zvládat emoce v komunikaci.