Roche Navigation Menu MojeMedicina.cz : MojeMedicina.cz
  • Roche.cz
  • O portálu
  • Přihlásit
  • Odhlásit
  • Vyhledat
Roche
  • Nahoru
  • MojeMedicina.cz: portál pro zdraví
  • Search
  • Close search

						
							

Searching

    • MojeMedicina.cz: portál pro zdraví
    • Průvodce pacienta
      Průvodce pacienta Přehled
      • Diagnózy
      • Prevence a screening
      • Vyšetřovací metody
      • Léčebné metody
      • Péče o pacienta
      • Pacientské organizace
      • Práva pacientů
      • Seriál “Dobré rady aneb Jak na to”
      • Životní styl
      • MEDx Talks
      • Příběhy pacientů
      • Medikomiks
      Nepřehlédněte Diagnózy

    • Vzdělávání
      Vzdělávání Přehled
      • Digitální technologie
      • Osobní rozvoj | mojemedicina.cz
      • Psychologie a komunikace | mojemedicina.cz
      • Hodnocení vědeckých výstupů | mojemedicina.cz
      • Galerie lékařských osobností
      • CIT akademie
    • Věda & Výzkum
      Věda & Výzkum Přehled
      • Výzkum nových léčiv v ROCHE
      • Protinádorová imunoterapie
      • Historie léčby rakoviny | mojemedicina.cz
      • Imunoterapie přehledně
      • Společnost Roche a výzkum protinádorové imunoterapie
      Nepřehlédněte Film: Od myšlenky k vynálezu - Vývoj nového léku

    • Personalizovaná péče
      Personalizovaná péče Přehled
      • Co je personalizovaná zdravotní péče
      • Genomové testování nádorů
      • Medikomiks: Precizní onkologie
      • Slovník personalizované zdravotní péče
      Nepřehlédněte Jak vznikají nádory a co je genomové profilování?

    • MojeMedicina.cz: portál pro zdraví
    • Průvodce pacienta
      • Diagnózy
      • Prevence a screening
      • Vyšetřovací metody
      • Léčebné metody
      • Péče o pacienta
      • Pacientské organizace
      • Práva pacientů
      • Seriál “Dobré rady aneb Jak na to”
      • Životní styl
      • MEDx Talks
      • Příběhy pacientů
      • Medikomiks
    • Vzdělávání
      • Digitální technologie
      • Osobní rozvoj | mojemedicina.cz
      • Psychologie a komunikace | mojemedicina.cz
      • Hodnocení vědeckých výstupů | mojemedicina.cz
      • Galerie lékařských osobností
      • CIT akademie
    • Věda & Výzkum
      • Výzkum nových léčiv v ROCHE
      • Protinádorová imunoterapie
        • Historie léčby rakoviny | mojemedicina.cz
        • Imunoterapie přehledně
        • Společnost Roche a výzkum protinádorové imunoterapie
    • Personalizovaná péče
      • Co je personalizovaná zdravotní péče
      • Genomové testování nádorů
      • Medikomiks: Precizní onkologie
      • Slovník personalizované zdravotní péče
    • Roche.cz
    • O portálu
    • Přihlásit
    • Odhlásit
    Zavřít

    1 - of Výsledky hledání pro ""

    No results

    Tento portál obsahuje informace určené lékařům a farmaceutům dostupné jen po přihlášení pro registrované odborníky. Jste-li lékař či lékárník oprávněn předepisovat nebo vydávat humánní léčivé přípravky, prosíme, zaregistrujte se. Informace určené pro veřejnost či pacienty jsou volně dostupné bez registrace.

    Chci se zaregistrovat

    Nacházíte se zde:

    1. Průvodce pacienta
    2. Životní styl
    3. Sport a pohyb
    4. S trenérem nebo bez - v partě nebo sám

    S trenérem nebo bez - v partě nebo sám

    20. 3. 2014

    PhDr. Tereza Ševčíková

    S trenérem nebo bez - v partě nebo sám

    Lidé se mě ptají, co si myslím, že je lepší. Zda sportovat (nebo se například učit nějakou činnost) ve skupině lidí a případně s pomocí trenéra (učitele) a nebo na vlastní pěst individuálně. Pro mě otázka stojí spíše: Co je lepší pro vás? Záleží totiž například na tom, čeho chcete dosáhnout.

    Přítomnost druhých lidí ovlivňuje váš výkon

    Psycholog Norman Triplett si všiml, že cyklisté, kteří trénují nebo závodí pohromadě, dosahují lepších výsledků než při individuálních trénincích. Svou hypotézu o vlivu přítomnosti jiných lidí, vykonávajících stejnou činnost, na výkon jednotlivce testoval na experimentu s dětmi. Měřil, jak se mění jejich rychlost navíjení vlasce na naviják v závislosti na tom, zda jsou vystaveny srovnáním s výkonem druhých dětí nebo jen s časovými údaji. Došel k závěru: přítomnost druhých lidí stimuluje výkon. Vysvětloval to předpokladem, že v přítomnosti druhých vzrůstá kompetitivní instinkt, tím vzrůstá nervová energie a výkon se zvyšuje (podle Kasíkové, 2001). Tomuto jevu se říká „sociální facilitace“.

    Z toho vyplývá, že pokud trénujete na výkon, je vysoce pravděpodobné, že budete úspěšnější při tréninku ve skupině lidí, kteří trénují stejnou činnost.

    Trenér podchycuje a upozorňuje na lepší pokusy a zárodky budoucích úspěchů

    Jedná se o způsob učení, kdy je trenér nebo učitel velmi všímavý k výkonu svého svěřence a upozorňuje ho na to, co se povedlo, který konkrétní výkon (úder, odpal atd.), byl lepší než jiný. Namísto vyčítání a upozorňování na to, co se zase nepovedlo, jakou chybu zase udělal. Bylo mnohokrát prokázáno že tímto způsobem (tzv. tvarováním – shaping) lze dosáhnout více než drilem. Trenér si žádoucího výkonu všimne, odmění za něj (např. pochvalou) a tím zvyšuje pravděpodobnost jeho dalšího výskytu. Jde o to, že trenér odměňuje i dílčí úspěchy na cestě. Přesto, učitelé, trenéři i rodiče stále v drtivé většině upozorňují hlavně na chyby. Posuďte sami, jak působi na vaší motivaci a další výkon tato sdělen9: „Z těch patnácti pokusů o smeč bylo třináct úplně mimo pole.“ A nebo: „V tom posledním pokusu o smeč jsi měl výborný sklon v zápěstí, to ti pomůže mířit.“

    B.F.Skinner demonstroval efekt tohoto učení na svém známém experimentu s holuby – naučil je hrát ping pong tak, že je odměňoval pouze za žádoucí chování (klovnutí do míčku, posunutí ke druhé straně stolu atd.) (Nakonečný, 1998).

    Pokud se potřebujete např. naučit novou pohybovou aktivitu, lze trenéra, který je schopen tohoto přístupu, jen doporučit.

    Společenský rozměr

    Cvičení s trenérem

    V jednom z předchozích článků se zmiňuji o sociálních zdrojích radosti, které přináší skupinový sport nebo jiná činnost. Poskytuje příležitost k sociální komunikaci a identifikaci (většina lidí se potřebuje identifikovat s nějakou skupinou), k prožitku společenské opory, uznání a prestiže. Děti se učí srovnávání ve skupině, soupeření a soutěžení. Dochází též k zážitku radostných emocí v sociální skupině a rituálních momentů (bojové pokřiky, tance, hromadné cvičení). Nezanedbatelné jsou samozřejmě posportovní aktivity (Hošek, 2007).

    Na druhé straně, třeba zrovna vy toto nepotřebujete. Chcete být sami, pročistit si hlavu a ne si navyšovat výkon, učit se něco nového, zdržovat se někým pomalejším apod. Zastánci individuálních sportů považují za výhodu, že se učí spoléhat pouze sami na sebe a nést za svůj úspěch či neúspěch plnou zodpovědnost.

    • © 2022 Roche Czech Republic
    • 01.02.2022
    • Kontakt
    • Mapa stránek
    • Pravidla používání portálu MojeMedicina.cz
    • Cookie settings

    Provozovatelem tohoto portálu je společnost ROCHE s.r.o., Futurama Business Park Bld F, Sokolovská 685/136f, 186 00 Praha 8, tel. +420 220 382 111. Portál a všechny jeho prvky jsou chráněny autorským právem, které se řídí zákonem číslo 121/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Sekce "Léčivé přípravky", "Terapeutické oblasti" a "Vzdělávání" nebo jejich části mohou obsahovat komerční produktové informace, proto jsou přístupné pouze pro lékaře a farmaceuty, kteří mohou předepisovat léčivé přípravky dle zákona o regulaci reklamy a zákona o léčivech. Tento portál zároveň dodržuje oborová etická pravidla a kodex Asociace inovativního farmaceutického průmyslu a Europan Federation of Pharmaceutical Industries and Associations.

    • Sledujte nás na Twitteru
    • Sledujte nás na Facebooku
    • Sledujte nás na YouTube